potlood

de borrelpraatwijzer

De verkiezingen komen er weer aan.. Beantwoord 2 vragen, voor 1 stemadvies.

Prominent item in de verkiezingscampagnes zijn normen en waarden. De eerste vraag gaat hierover. De tweede vraag zal gaan over de kwaliteiten van de lijsttrekker.



Vraag 1 Op de televisie zijn SIRE-spotjes te zien, men denkt normbesef te vergroten met kleuterpoppetjes: Mies zit in de tram. Daar komt oma. Ze vraagt: "Mag ik daar zitten, want ik ben oud en een beetje moe." ,,Optiefen, ouwe graftak,'' zegt Mies. Oma moet huilen, Mies is blij. Nu kan ze lekker blijven zitten..

Bekleuterend? Campagne voor betere fatsoensnormen? Wat is uw mening?

Uitstekende campagne, al had Mies' tekst moeten luiden: "Neem de pil van Drion, oudere jongere!"

Draaideurcrimineeltjes die bejaarden lastigvallen. Een heldere schets waartoe gerechtelijke vormfouten en wachtlijsten leiden. U ziet waarom we meer blauw op straat nodig hebben.

Dit spotje leert jongeren verbaal geweld tegen bejaarden, en propageert het verlaten van de fatsoensnorm. De campagne voldoet daarmee niet aan de kwaliteitseisen van het keurmerk voor televisieprogramma's.

Belachelijke campagne. Het sponsorgeld dat hierin zit, was meer dan genoeg om een tramlijn minder hoeven opheffen. Daarmee had die bejaarde gewoon kunnen zitten. Belastingverhoging voor alle bedrijven die dit spotje gesponsord hebben.

Optiefen? Wat is dat? Met een slag om de arm vanwege de onduidelijkheid rond het woord 'optiefen,' zijn wij helemaal voor behoud van de Graftak, als wezenlijk deel van onze groenvoorziening.

Ik begrijp niet helemaal waarom ik als automobielbezitter geconfronteerd moet worden met dit voorbeeldgesprek tussen proleten in trams.

Deze campagne maakt het publiek duidelijk dat het publiek zich kan inzetten om de maatschappij te verbeteren. Uiteraard spreekt deze campagne de taal die het publiek in de tram en het park dagelijks tegenkomt. Anders zou het publiek deze spotjes niet kunnen begrijpen.

De campagne had natuurlijk moeten luiden: "De maatschappij, dat ben ik"

Ik ben principieel tegenstander van televisiekijken in het algemeen, en van televisie-campagnes die enig door de Schepper geschapen schepsel, al was het maar de wandelende tak, bespotten, in het bijzonder.

Schandelijk dat iemand zo te kakken wordt gezet. Na zo'n manische episode schaam je je te pletter dat je publiekelijk "Graftak" hebt geroepen.

Deze campagne is een typisch voorbeeld van verminderd normbesef. Bij de makers, wel te verstaan. Wie maakt er nu een campagne met de boodschap: "geef een bejaarde een grote bek, en je bent cool." Een maatschappelijke stage is een betere methode om jongeren betrokkenheid bij de maatschappij bij te brengen.

Deze spot vraagt om een verplichte cursus Nederlands voor elke jongere. Hadden we dat al? Oh. Elke tramreiziger die daarna nog Graftak roept gaat naar een inburgeringskamp.



Vraag 2 In deze campagne draait het om de personen, zegt men. Welke belangrijkste kwaliteit moet de lijsttrekker hebben?
charismatisch leider zijn
zondebok voor behaalde aantal zetels
leuke kop op een poster
zo min mogelijk opvallen
de schijn wekken dat ie kan rekenen
zichzelf gebleven zijn
geen verstand van politiek hebben
consument en kwaliteit kennen
jonger dan veertig zijn of een strak draaikontje hebben
zure kop kunnen trekken
eerlijker zijn dan zijn eigen partij
plaats kunnen maken voor een vrouw



Het stemadvies verschijnt zowiezo in uw beeldscherm, en wordt alleen gelogd wanneer u dat aangeeft: Wilt u meedoen aan het statistiekje?
Nee, ik wil het resultaat alleen zelf bekijken. Wat ik invul mag niet gelogd worden
Ja, maar ik wil anoniem blijven, toon mijn stem anoniem
Ja, ik wil zelf ook een kopie ontvangen, via dit e-mailadres:

Stemstatistieken van november 2002 - mei 2003 Naar Jolie's hoofdpagina
Terug naar de weblog
php-icon scripting, tekst & images © Jolie van der Klis, 2002